DTI DTH DTL

Wszystko pobieżnie o Opel Omega, motoryzacji, spraw bieżących, zmian w przepisach dotyczących kierowców itp.

DTI DTH DTL

Postprzez PLuszaC 4 lip 2007, o 21:58

CYTOWANIE z innego forum http://forum.tdi-tuning.pl

Łańcuchowy napęd rozrządu. Dwa łańcuszki i zespół hydraulicznych napinaczy zapewniają cichą i bezobsługową eksploatację

Dwie krzywki obsługują 4 zawory. To sprawia że "czapka" jest skomplikowanym odlewem. Aby jeszcze bardziej skomplikować temat pomiędzy zaworami umieszczono centralnie wtryskiwacz. Wtryskiwacz jest zasilany kątowym mostkiem. Jeśli ktoś nieumiejętnie w tym pogrzebie bedziemy mieli doczynienia z przeciekiem paliwa do oleju silnikowego. Producent założył że układ wtryskowy w tym aucie jest wieczny :) . Jednak jeśli przyjdzie nam wymontować wtryski musimy pruć cała głowicę. Wymontowanie wałka wiaze się z rozpięciem łańcucha który go napędza. Jest to robota ciężka żmudna i w%$wiająca. Na zamieszczonych zdjęciach widac istotę tego fantastycznego rozwiązania (chodzi o napęd zaworów)

Obrazek Obrazek



Jeśli chodzi o pompe wtryskową VP-44...to też jest świetne urządzenie. Generalnie konstruktorzy zmałpowali ta pompę od swojego konkurenta...Lucasa. Pierwsze pompy rotacyjna tzw DPA pojawiły się przed wojną u schyłku lat 30-tych. Ale Lucas opatentował promieniowy sposób tłoczenia paliwa i Bosch nie mógł nic w tym kierunku uczynić. Oczywiście Bosch produkował aparature wtryskową ale opartą na pompach rzędowych. Trzeba mieć na uwadze że rzędowe pompy wtryskowe nie nadaja się do wysokoobrotowych silników diesla...więc z końcem lat 60-tych inżynierowie z Boscha wydumali pompę rotacyjną VE. Znalazła ona zastosowanie w małych szybkoobrotowych dieselkach. Były to silniki z tzw komorami wstepnymi. Silniki z komorami wstępnymi charakteryzują się stosunkowo niskim ciśnieniem wtrysku nie przekraczającym 150 bar. Wszystko byłoby dobrze gdyby nie ekologia. Ostre normy spalin wymusiły na konstruktorach zastosowanie wtrysku bezpośredniego w silnikach a to wiązało się ze zwiększeniem ciśnienia wtryskiwanego paliwa do poziomu 250-300 bar. Niestety...osiowe rotacyjne pompy VE nie nadawały się do wytworzenia tak wysokiego ciśnienia. Zbyt mała powierzchnia robocza tarczy skokowej nie wytrzymywała obciazeń i poprostu migiem się zużywała...oczywiście mam na myśli pompy które tłoczyły paliwo pod ciśnieniem 275 bar np. Ford Transit :twisted: :twisted: :twisted: . Bazując na pompach VE zwiększanie ciśnienia wtryskiwanego paliwa stało się niemożliwe...ale z pomocą przyszedł....czas. W 1997 r. po upływie 50 lat wygasły prawa patentowe Lucasa i Bosch zmiejsca opracował nową promieniową pompę wtryskową sterowaną elektronicznie pod handlową nazwą VP-44.

Oto ona :twisted: :twisted: :twisted:

Obrazek

Aby uzmysłowić czytelnikom technike wytwarzania ciśnienia w pompie promieniowej zamieszczam kilka skanów. Jak sama nazwa mówi "pompa promieniowa" elementy tłoczace poruszaja sie wzdłuż promienia obrotu wałka. Powierzchnia styku rolki tłoczka i pierścienia krzywkowego jest duża i wynosi ok 15mm. Stwarza to warunki do wytworzenia bardzo wysokich ciśnień w przeciwieństwie do pompy osiowej gdzie tłoczek porusza sie wzdłuż osi obrotu a powierzchnia styku tarczy skokowej jest mała :) . Oto fotki

Technika wytwarzania ciśnienia wymyślona przed wojną i opatentowana przez Lucasa

Obrazek Obrazek


A oto ta sama technika zastosowana po 50 latach w promieniowej pompie VP-44
......prawda ze podobna?? :D :D :D

Obrazek

Oto porównanie przekrojów pomp....promieniowej VP-44 i osiowej VP-29. Obie sterowane sa zaworem upustowym. Hybrydowy sterownik pompy znajduje się na jej grzbiecie. Komunikacja z pompą realizowana jest po magistrali CAN

Obrazek Obrazek

Oczywiscie że jezeli urzytkownikowi wysra się taka pompa padnie on na parę złotych. Aby uświadomić ewętualne koszty związane z pompawką nadmieniam że w ASO Opla nowa pompa to wydatek 10tyś zł ...wiec radziłbym uważać co sypiemy do kotła :twisted: :twisted: :twisted: . Istnieje takze program wymiany pomp. Zdajemy starą a ASO montuje nam po fabrycznej regeneracji....koszt 6tyś :twisted: :twisted: :twisted: ...też boli.



ROZNICE POMIEDZY SILNIKAMI

DTH (ozn.silnika) ma na klapie DTI.
Różnica w silniku jest tylko kosmetyczna - DTi ma intercooler.
Intercooler

DTL jako starszy model diesla ma bardziej szwankującą elektronikę - np jak u mnie cholerną pompę wtryskową. Co prawda to bolączka wszystkich diesli opla ale mimo wszystko w DTH rzadziej padają - sterowniki el;ektroniczne w nich są bardziej wytrzymale na wstrzasy i temperaturę. a taka pompa to juz nie zabawa bo koszta spore
PLuszaC
 

Powrót do Forum ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników