Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Wszystko pobieżnie o Opel Omega, motoryzacji, spraw bieżących, zmian w przepisach dotyczących kierowców itp.

Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Postprzez Brayan 19 cze 2010, o 20:51

Ze względu że zabrałem się za dłubanie w starym złomie i zmuszony byłem wyjąć manometr do pomiaru ciśnienia sprężania...naszło mnie parę wątpliwości.
Wszyscy jesteśmy w stanie znaleźć stopień sprężania silników, natomiast bardzo trudno znaleźć wartość ciśnienia sprężania dla konkretnego silnika (jeśli ktoś coś kitra na dysku to ja po proszę) a tak naprawdę to ono podczas pomiaru jest nam potrzebne do weryfikacji zużycia silnika.
Pogrzebałem troszkę w pamięci , w necie i na dysku z i znalazłem pewną zależność:

a). silniki czterosuwowe z zapłonem iskrowym

Pspr = 0,125 x ε


b). silniki czterosuwowe z zapłonem samoczynnym

Pspr = 0,21 x ε

gdzie:

Pspr – ciśnienie sprężania w (MPa)

ε – stopień sprężania badanego silnika

0,125 i 0,21 – wartości stałe


Wszystko super , znaczy to że moje zdechłe LE ze stopniem sprężania 8,6 powinien nadmuchać 10,32 - 11,18 bara (1,032-1,118 Mpa).
I tu następuje konsternacja...mierzony zdechły silniczek przed remontem na głowicy od 2,8 pokazał od 10,7-12 barów (1,07-1,2 MPa) ! O co chodzi :-|. Może źle pomierzyłem albo ta głowica zmienia stopień sprężania ? Bardzo możliwe pomyślałem .... ale do czasu.
Wpadł kolega Nubirą na pomiar bo coś nie teges...stopień sprężania 9,8 czyli max 12,74 bara(1,274 MPa)... znowu osłupienie bo manometr pokazał 14,7-15,2 bara (1,47-1,52 MPa). To jeszcze nic bo próba olejowa (po 5ml na cylinder) pokazała odpowiednio na cylindrach 17,2 - 18 barów.
Rozumiem że obecność oleju w komorze spalania zmniejsza ją a co za tym idzie zwiększa stopień sprężania a tym samym ciśnienie sprężania ale żeby o tyle ?
Zgłupiałem i pomyślałem że napiszę referat może ktoś coś podpowie ??
Avatar użytkownika
Brayan
 
Posty: 6793
Dołączył(a): 7 lut 2007, o 11:34
Lokalizacja: Płozy/Szczytno
Twoja Omega: Signum Z20NET'03

Re: Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Postprzez Div 19 cze 2010, o 21:20

Tak: Na zimno silnik ma mniejszy stopień sprężania. Przeciętnie o 2-3bara. Twoja głowica 1. była planowana raz? dwa razy? to zwiększa stopień sprężania znacznie. Delikatnie mówiąc. jak byś nubire na zimno robił, pewnie by wyszło po 11-12.

Gdy mierzyłem NE na zimno, było od 10,5 do 11 cuś. na Ciepło prawie po 12.
SE na ciepło 15...

Próba olejowa: nie tyle zmiejsza komore, co uszczelnia pierścienie, pierścień nie jest super szczelny, a płyn typu olej pomaga w jego uszczelnieniu. Teraz gdy robisz taką próbę bo np. silnik ma gdzieś 8bar - gdy wlejesz 5-10ml i wyjdzie Ci np. 14bar - pierścienie puszczają. Jak różnica jest znikoma - walnięte zawory.
"Połączenie teorii i praktyki: nic nie działa, nikt nie wie dlaczego..."
Jest może 200km, dalej wieje nudą.....
Div
 
Posty: 1775
Dołączył(a): 29 sie 2007, o 22:04
Lokalizacja: Kraków
Twoja Omega: B 98 3.0 v6 mv6 + Rudy

Re: Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Postprzez Brayan 19 cze 2010, o 21:27

Div napisał(a):Tak: Na zimno silnik ma mniejszy stopień sprężania. Przeciętnie o 2-3bara. Twoja głowica 1. była planowana raz? dwa razy? to zwiększa stopień sprężania znacznie. Delikatnie mówiąc. jak byś nubire na zimno robił, pewnie by wyszło po 11-12.

Nubira nie byłą jeszcze planowana, próbę ciśnienia robi się przy min 70 stopniach, tak robiłem na zimno było mniej ok 1bara ale to nie jest właściwy pomiar. Olejowa była równie wielka 17,8 bara na najmocniejszym cylindrze. Uszczelnienie pierścieni olejem nie tłumaczy takiego wzrostu skoro nominalny silnik powinien mieć niecałe 13 barów.
Próba olejowa ma wykryć uszkodzenie pierścieni ww tym przypadku wykrywa uszkodzenie pierścieni na nominalnym silniku !

Div napisał(a):Teraz gdy robisz taką próbę bo np. silnik ma gdzieś 8bar - gdy wlejesz 5-10ml i wyjdzie Ci np. 14bar - pierścienie puszczają.

Kiedy mi wychodzi 8 barów to nie mrobie próby olejowej bo to już nie ma sensu
Div napisał(a):Jak różnica jest znikoma - walnięte zawory.

W przypadku nubiry różnica jest 5 barów ale ponad ciśnienie nominalne.
Jasne jest dla mnie że nie ma sensu robić próby olejowej przy ciśnieniu powyżej 11 barów bo mija się to z celem.
Rozumiem ze mój manometr może mieć błąd i stąd takie wyniki dla starego LE (jestem w stanie to zweryfikować na przyrządach wzorcowych).
Zdaje sobie sprawę że nagar na tłoku podnosi stopień sprężania...ale nic z tego nie tłumaczy 15 barów w Nubirze
Avatar użytkownika
Brayan
 
Posty: 6793
Dołączył(a): 7 lut 2007, o 11:34
Lokalizacja: Płozy/Szczytno
Twoja Omega: Signum Z20NET'03

Re: Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Postprzez JOFFA 19 cze 2010, o 21:59

ja znalazłem takie wartości

stopień sprężania x współczynnik k = ciśnienie sprężania [MPa]

k = 0,12? 0,13 dla silnika czterosuwowego o zapłonie iskrowym
k = 0,17? 0,20 dla silnika czterosuwowego o zapłonie samoczynnym
k = 0,095 ? 0,10 dla silnika dwusuwowego o zapłonie iskrowym

czyli 8,6 x 0.13 =1,118
wypadki drogowe powstają dlatego, że dzisiejsi ludzie jeżdżą po wczorajszych drogach jutrzejszymi samochodami
Avatar użytkownika
JOFFA
 
Posty: 1041
Dołączył(a): 17 sty 2008, o 16:02
Lokalizacja: Bydgoszcz
Twoja Omega: X20XEV 98r. TRUMNOWÓZ

Re: Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Postprzez Brayan 19 cze 2010, o 22:20

JOFFA napisał(a):k = 0,12? 0,13 dla silnika czterosuwowego o zapłonie iskrowym

Dokładnie dla tych wartości ja wyliczałem, przykładowo
Brayan napisał(a):LE ze stopniem sprężania 8,6 powinien nadmuchać 10,32 - 11,18 bara

P = 0,12 * 8,6 = 1,032 MPa = 10,32 bara
P = 0,13 * 8,6 = 1,118 MPa = 11,18 bara
Avatar użytkownika
Brayan
 
Posty: 6793
Dołączył(a): 7 lut 2007, o 11:34
Lokalizacja: Płozy/Szczytno
Twoja Omega: Signum Z20NET'03

Re: Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Postprzez Michal 19 cze 2010, o 22:25

Macie wzór na V-ke :?:
X30XE
Avatar użytkownika
Michal
 
Posty: 1450
Dołączył(a): 1 maja 2008, o 10:12
Lokalizacja: PL-Świecie, D
Twoja Omega: B X25XEI, B fl X30XE

Re: Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Postprzez JOFFA 19 cze 2010, o 22:34

Michal napisał(a):Macie wzór na V-ke :?:


JOFFA napisał(a):k = 0,12? 0,13 dla silnika czterosuwowego o zapłonie iskrowym



czterosuwowego a nie czterocylindrowego - wzór tan sam
wypadki drogowe powstają dlatego, że dzisiejsi ludzie jeżdżą po wczorajszych drogach jutrzejszymi samochodami
Avatar użytkownika
JOFFA
 
Posty: 1041
Dołączył(a): 17 sty 2008, o 16:02
Lokalizacja: Bydgoszcz
Twoja Omega: X20XEV 98r. TRUMNOWÓZ

Re: Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Postprzez Michal 20 cze 2010, o 06:45

No faktycznie przeoczyłem to :mrgreen:
X30XE
Avatar użytkownika
Michal
 
Posty: 1450
Dołączył(a): 1 maja 2008, o 10:12
Lokalizacja: PL-Świecie, D
Twoja Omega: B X25XEI, B fl X30XE

Re: Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Postprzez Brayan 20 cze 2010, o 11:29

Tak sobie dochodzę do wniosku że mój manometr wali mnie w rogi przynajmniej 2 bary na + , tłumaczyłoby to wszytko.
Po niedzieli skocze na Polibudę i sobie przeskaluje dziadostwo. Wychodzi jak się kupuje sprzęt za 80 pln w Agromie.
Avatar użytkownika
Brayan
 
Posty: 6793
Dołączył(a): 7 lut 2007, o 11:34
Lokalizacja: Płozy/Szczytno
Twoja Omega: Signum Z20NET'03

Re: Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Postprzez Michal 20 cze 2010, o 19:45

Napiszcie coś więcej o tym teście olejowym,o co tam konkretnie chodzi :-|
X30XE
Avatar użytkownika
Michal
 
Posty: 1450
Dołączył(a): 1 maja 2008, o 10:12
Lokalizacja: PL-Świecie, D
Twoja Omega: B X25XEI, B fl X30XE

Re: Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Postprzez Brayan 6 lip 2010, o 19:50

No to odświeżę temat.
Dziś wyrwałem się na polibudę i sprawdziłem manometr... w zakresie 0-12 barów błąd pomijalny trudny do oczytania może 10% ..czyli sprzęt w porządku.
Avatar użytkownika
Brayan
 
Posty: 6793
Dołączył(a): 7 lut 2007, o 11:34
Lokalizacja: Płozy/Szczytno
Twoja Omega: Signum Z20NET'03

Re: Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Postprzez andrze1983 6 lip 2010, o 22:32

Byles na polibudzie koszalinskiej, ja tam studiowalem :mrgreen: Ty tez ??
Sory za OFF TOP :oops:
A -2.0 8v RIP :(
B- 2.0 16v ( w garazu w polsce)
C- 2.2 16v(do pracy w szkocji)

Lubie te rozruszniki :)
Avatar użytkownika
andrze1983
 
Posty: 532
Dołączył(a): 4 maja 2008, o 10:22
Lokalizacja: Glasgow-Zlocieniec
Twoja Omega: Dwie Omy B i Bfl sedany

Re: Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Postprzez Brayan 7 lip 2010, o 07:14

Brayan napisał(a):w zakresie 0-12 barów błąd pomijalny trudny do oczytania może 10%

Tak teraz czytam ze się rozpędziłem z zerem, błąd max był 0,1 bara

andrze1983 napisał(a):Ty tez ??

Też
Avatar użytkownika
Brayan
 
Posty: 6793
Dołączył(a): 7 lut 2007, o 11:34
Lokalizacja: Płozy/Szczytno
Twoja Omega: Signum Z20NET'03

Re: Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Postprzez diobol 7 lip 2010, o 09:16

Brayan napisał(a):No to odświeżę temat.
Dziś wyrwałem się na polibudę i sprawdziłem manometr... w zakresie 0-12 barów błąd pomijalny trudny do oczytania może 10% ..czyli sprzęt w porządku.

No to czyli co jest nie tak ??
...razem idziemy,razem giniemy.
Avatar użytkownika
diobol
 
Posty: 422
Dołączył(a): 22 sty 2008, o 10:06
Lokalizacja: Bytom

Re: Ciśnienie sprężania, stopień sprężania i takie tam.

Postprzez ARNWR 7 lip 2010, o 12:09

Brayan napisał(a):Też

I moja kobieta też ;-) ale ten świat mały :lol:
TYLKO OMEGA KOMBI a w planach Alfa 159 2,4JTDm Q4
Avatar użytkownika
ARNWR
 
Posty: 1568
Dołączył(a): 10 wrz 2008, o 15:28
Lokalizacja: Wrocław
Twoja Omega: TOYOTA AVENSIS 2.0 4D4 kombi

Następna strona

Powrót do Forum ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników

cron